Treningstips for godt voksne

Mange har litt for store forventninger til hva det er mulig å oppnå på kort tid. Sett deg realistiske mål. Start rolig og legg inn en gradvis økning etter hvert som du føler at formen blir bedre. En gang per uke er bedre enn ingenting. Trening skal bli en ny vane som varer livet ut, ikke noe du skal drive med veldig intensivt i en kort periode. En pause i treningen på en uke gjør ingenting, men tar man pauser på flere måneder vil man gradvis tape den økte kapasiteten som er bygd opp gjennom treningen.


Ha det gøy!

Trening skal være lystbetont. Begynner du med en treningsform som du syns er kjedelig, så velg noe annet. Finn noen å trene sammen med eller delta på gruppetimer. Det finnes gruppetimer som passer for alle!


Treningsveileder

Som senior på vårt treningssenter tilbyr vi deg hjelp av en erfaren trener til å tilpasse treningsprogrammet ditt slik at det er trygt og greit å utføre til tross for eventuelle skader eller sykdommer som du måtte ha. Hvilken aktivitet du skal velge, kommer an på hva slags trening du liker best selv og hvordan helsen din er. I våre seniortimer bruker vi treningsprinsipper der vi legger vekt på å oppnå god treningseffekt med lav risiko for skade. For å få best mulig fremgang, er det viktig med instruksjoner og hjelp fra en trener de første gangene du utfører disse øvelsene.


Kondisjonstrening

For alle våre godt voksne anbefaler vi både kondisjonstrening som styrker hjerte- og lungekapasiteten og styrketrening som øker muskelkraften. For den eldste gruppen av våre seniorer anbefaler vi også bevegelighetstrening og balansetrening. Ta kontakt med oss dersom du ønsker å høre mer, ved å klikke her.

TreningsveilederKondisjonstrening