Hvorfor styrketrening

God muskelstyrke

En godt trent muskulatur er med på å stabilisere kroppen. Du reduserer derfor risikoen for å få muskel- og skjelettplager. Plager i skuldrer og rygg er eksempler på lidelser som du kan forebygge ved å drive styrketrening. De siste 10 årene har det vært en eksplosjon i antall rygglidelser i Norge. Styrketrening av mage- og ryggmuskulatur er viktig for å forebygge denne typen lidelser og for å gi deg en bedre kroppsholdning.

Hvor ofte bør jeg trene styrke?

Det kommer an på hvilket utgangspunkt du har, og hvilket mål du har med treningen. Generelt kan man si at to til tre styrketreningsøkter i uka der man trener de store muskelgruppene i kroppen er nødvendig for å bygge opp økt muskelstyrke.

Være tålmodig

Det er også svært viktig at du begynner rolig og er litt tålmodig. Muskler og sener blir utsatt for stor belastning ved denne formen for trening, og det kan oppstå belastningsskader hvis du øker treningsmengden for raskt.

Restitusjon

Å la kroppen hvile er også viktig. En viktig del av treningen foregår når du hviler. Det er da musklene bygger seg opp igjen og blir sterkere. Sørg for å få nok hvile mellom hver gang du belaster samme muskelgruppe. Du skal ikke trene samme muskelgruppe to dager på rad.


Styrketrening og vektreduksjon

Styrketrening bør være en viktig del av treningsopplegget ditt hvis du ønsker å gå ned i vekt. Styrketrening bidrar til at du opprettholder muskelmassen i kroppen mens du går ned i vekt. Sagt på en enkel måte, du mister mer fett og mindre muskler. Økt muskelmasse gir økt forbrenning, det vil si at kroppen din forbrenner flere kalorier. Dette gjelder ikke bare når du trener, men også når kroppen din er i ro. Derfor er styrketrening kombinert med kondisjonstrening fornuftig for deg som ønsker å holde vekten stabil eller gå ned i vekt.

Styrketrening forebygger beinskjørhet

Beinskjørhet er en tilstand hvor tettheten i beinmassen er redusert og strukturen i beinvevet er svekket. Beinskjørhet øker risikoen for brudd og merkes ofte ikke før et brudd oppstår. Det er først og fremst kvinner som rammes av beinskjørhet, men det er også mange menn som rammes av sykdommen. Menn rammes ofte senere i livet enn kvinner.


Beinskjørhet

Forskning har vist at styrketrening har en gunstig effekt på beinvevet i form av en liten økning eller en redusert nedbryting av beinmasse i forhold til personer som ikke er fysisk aktive. Styrketrening er derfor en form for trening som bidrar til å redusere risikoen for beinskjørhet.

Det viktigste du kan gjøre for å holde beinmassen sterk er derfor å trene eller være fysisk aktiv. Alle aktiviteter som belaster skjelettet er bra. Da opprettholdes beinmassen, og du kan også øke den noe.

StyrketreningTimeplan